Lättläst
Ansökningsomgång Yh

Anökningsomgång Yh

Information och anvisningar för utbildningsanordnare som vill bedriva utbildning inom ramen för yrkeshögskolan.

Textstorlek: Skriv ut

Vad är Myndigheten för yrkeshögskolan?

Myndigheten för yrkeshögskolan ser till att
utbildningarna inom yrkeshögskolan har god kvalitet.
Vi är en statlig myndighet
som arbetar åt Utbildningsdepartementet.

Vi

  • beslutar om utbildningarna
  • granskar utbildningarna
  • tar reda på vilka utbildningar som ger jobb
  • bedömer utländska betyg.

 

Beslutar om utbildningarna

Vi bestämmer vem som får starta utbildningar
och vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan.
Vi bestämmer också hur mycket pengar
som varje utbildning ska få.

Granskar utbildningarna

Vi granskar utbildningarna
så att de håller en god kvalitet
och följer lagar och regler.
Om vi hittar fel i utbildningen,
måste skolan rätta till felen.
Annars kan vi utesluta utbildningen ur yrkeshögskolan.

Tar reda på vilka utbildningar som ger jobb

Vi vill att studenterna
ska få jobb efter utbildningen.
Därför frågar vi arbetsgivarna
vilka jobb de behöver.
Vi frågar också studenterna
om de har fått de jobb de ville ha.

Bedömer utländska betyg

Vi bedömer utländska betyg
från yrkeshögskolor i andra länder,
och skriver ett utlåtande
Utlåtandet beskriver utbildningen
och vilken svensk examen den motsvarar.

Utlåtandet kan man använda för att visa
vilken examen man har
när man söker jobb
eller en ny utbildning.